Praktische Informatie
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier of door telefonisch contact op te nemen. Nadat ik je aanmelding heb ontvangen zal ik je binnen twee weken bellen. Voor verzekerde zorg is het noodzakelijk dat je voor het eerste gesprek een verwijsbrief hebt van de huisarts.
Let op: voordat je je aanmeldt is het handig om eerst na te gaan of jouw verzekering de behandeling vergoedt. Kijk hieronder onder het kopje Verzekerde zorg.
Wachttijd
De verwachte wachttijd vanaf de aanmelding voor een intake gesprek is op dit moment: twaalf weken. (aangepast 17-09-2024) Er is geen wachttijd tussen intake en behandeling.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en zodat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Veilige communicatie
Om buiten de afgesproken behandelsessies om veilig met elkaar te communiceren, raad ik je aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar mij te e-mailen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd. Ik gebruik hiervoor een beveiligd e- mailprogramma (protonmail). Dit is echter niet altijd veilig als jij zelf met een niet beveiligd e-mailprogramma mailt. De meest veilige manier om buiten de sessies om te communiceren is telefonisch of via een beveiligd portal. Ik zal je voor zo’n portal uitnodigen na het intakegesprek.
Mailen kan wel voor communicatie waar geen persoonlijke informatie in staat (zoals het plannen van afspraken).
Verzekerde zorg
Mijn behandelingen vallen onder de BasisGGZ en worden vergoed door de basisverzekering. Voorwaarde is dat er een verwijsbrief is van de huisarts en dat er een DSM 5 diagnose gesteld kan worden. Een aantal klachten/problemen worden niet door je zorgverzekeraar vergoed, zoals relatie- en opvoedingsproblemen, aanpassingsstoornissen, rouwreacties.
Let op: je betaalt zelf je eigen risico, ook als je alleen een intakegesprek hebt gehad. Het wettelijk vastgestelde eigen risico is €385 per jaar. Het kan zijn dat je zelf een hoger eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Als de sessies in twee jaren vallen, betaal je twee keer eigen risico.
De duur van een consult bepaalt het tarief. Ik ga hierbij uit van de tijd die voor jou in mijn agenda wordt gepland. Ook als het consult in werkelijkheid iets langer of korter duurde. Als het consult meer dan 15 minuten langer of korter duurde pas ik de tijd aan.
De tarieven zijn vastgesteld door de NZA (Nederlandse Zorgautoriteit), de zorgverzekeraars betalen mij een percentage van dit tarief. Je hoeft zelf niet bij te betalen als ik een contract heb met jouw zorgverzekeraar. Een aantal NZA tarieven staan hieronder, de overige tarieven zijn te vinden via deze link. Deze tarieven zijn inclusief de tijd die ik besteed aan voorbereiding en verslaglegging.
Intakesessie 45 minuten: 159,70. Intakesessie 60 minuten: 183,44. Behandelsessie 45 minuten: 135,89. Behandelsessie 60 minuten: 161,46.
Ik heb in 2024 contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars, behalve Zorg en Zekerheid. Als ik een contract heb met jouw verzekering, betekent dit dat de behandeling, onder bovenstaande voorwaarden, geheel vergoed wordt, behoudens je eigen risico. Ik declareer direct bij de zorgverzekeraar. Je betaalt zelf je eigen risico aan je zorgverzekeraar. Er worden meestal ongeveer tien behandelsessies vergoed.
Informatie voor verzekerden van Zorg en Zekerheid (hieronder valt ook AZVZ): de behandeling wordt gedeeltelijk vergoed. Hierdoor betaal je naast het eigen risico ook een eigen bijdrage. Welk percentage vergoed wordt, kun je vinden in je polisvoorwaarden of neem contact op met je verzekering.
Klik hier voor meer informatie over de bekostiging in de GGZ, het Zorgprestatiemodel.
Niet verzekerde zorg
Bepaalde klachten en problemen zijn wettelijk uitgesloten van vergoeding door de basisverzekering. Het kan ook zijn dat je er de voorkeur aan geeft de behandeling zelf te betalen. Dan gelden de volgende tarieven:
sessie van 45 minuten: €110
sessie van 60 minuten: €145
Deze tarieven zijn inclusief de tijd die ik besteed aan voorbereiding en verslaglegging.
In sommige gevallen is er een mogelijkheid om de factuur zelf te declareren bij de aanvullende zorgverzekering. Vergoeding vanuit de aanvullende verzekering valt niet onder het eigen risico. Op Zorgwijzer.nl kun je hier meer informatie over vinden. Bekijk ook altijd je polisvoorwaarden of neem contact op met je zorgverzekering. Sommige werkgevers zijn bereid een behandeling te betalen.
Betalingsvoorwaarden
Je bent verantwoordelijk voor betaling binnen de gestelde termijn. Indien je niet aan de betalingsverplichting voldoet stuur ik je een herinnering. Er zal worden overgegaan tot overdracht aan een incassobureau indien niet aan de betalingsverplichtingen voldaan wordt binnen de gestelde termijn.
Ik behoud het recht de behandeling te stoppen dan wel op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.
Afzeggen van afspraken
Als je niet kunt komen op de afspraak laat dit dan zo spoedig mogelijk telefonisch of via e-mail weten. Voor afspraken die korter dan 48 uur van te voren worden afgezegd of verplaatst, of als je zonder bericht niet op de afspraak verschijnt, kunnen kosten in rekening worden gebracht. Het tarief hiervoor is 65 euro. Deze kosten worden niet vergoed door de zorgverzekering.
Als je zonder bericht niet verschijnt op een afspraak, dan vervallen de afspraken die eventueel voor daarna al gepland staan. Je kunt wel contact opnemen om een nieuwe afspraak te maken.
Ontevreden?
Mocht je niet tevreden zijn over de behandeling dan kun je dit het beste zo snel mogelijk met mij bespreken, het liefst in de eerstvolgende sessie. Het is niet nodig om te blijven zitten met twijfels. Misschien is er een misverstand dat in een gesprek opgelost kan worden.
Wanneer het niet lukt het probleem onderling op te lossen kan ik je, indien gewenst, helpen met een verwijzing naar een collega.
Als je een officiële klacht wil indienen, dan kan dat bij de klachtenfunctionaris van mijn beroepsvereniging, de LVVP. Informatie hierover vind je via deze link:
Privacy
Voor mij als GZ Psycholoog geldt een beroepsgeheim, net als voor artsen. Dat betekent dat ik nooit zonder jouw toestemming informatie over jou zal delen met anderen. Het betekent ook dat ik alle informatie over jou zorgvuldig en veilig bewaar, volgens de geldende richtlijnen.
Precieze informatie over hoe ik omga met je gegevens vind je in mijn privacy statement.
Corona richtlijnen
De praktijk is open voor bezoek. Hierbij gelden de op het moment van bezoek geldende Corona-richtlijnen. Mocht je de afspraken liever via beeldbellen willen doen, dan is dat ook mogelijk.
- Als je ziektesymptomen hebt die op Corona kunnen wijzen of volgens de huidige maatregelen in quarantaine zou moeten zijn, kom dan niet naar de praktijk. De afspraak gaat dan waar mogelijk door via beeldbellen. Als dit betekent dat je de afspraak binnen 24 uur moet afzeggen, dan wordt dit niet in rekening gebracht.
- We zullen 1,5 meter afstand van elkaar houden, dus we zullen geen handen schudden.
- Bij binnenkomst is er de mogelijkheid om de handen te wassen met desinfect.
- Ik schenk geen koffie, thee of water. Als je behoefte hebt aan iets te drinken, neem dit dan zelf mee.
Je rechten
Als cliënt heb je volgens de wet een aantal rechten die gaan over de gegevens die over je worden vastgelegd in je dossier. Namens jou kan ook je wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd of mentor) of een door jou schriftelijk gemachtigde een beroep doen op deze rechten. Hierop is een uitzondering: als het uitoefenen van deze rechten naar mijn oordeel jouw belangen zou schaden, dan hoef ik daaraan geen gehoor te geven.
Recht op inzage en afschrift
Je hebt recht om je dossier in te zien en je kunt om een kopie vragen; ik reageer binnen één maand op je verzoek. Je hebt recht op één gratis kopie. Voor een tweede kopie mag ik op basis van de administratieve kosten wel een redelijke vergoeding vragen. Als je digitaal om een kopie hebt gevraagd, dan mag ik je ook digitaal een kopie van je dossier verstrekken. Als gegevens van anderen, zoals je partner of kind, in hetzelfde dossier zijn genoteerd, dan heeft dit gevolgen voor je inzagerecht (tenzij deze gegevens door jouzelf zijn verstrekt). Ik zal je daar in dat geval over informeren.
Recht op correctie of aanvulling
Als je vindt dat bepaalde gegevens in je dossier niet kloppen, dan kun je mij vragen deze te wijzigen, corrigeren of aan te vullen. Het gaat hierbij alleen om feitelijke onjuistheden; wijzigen of corrigeren van mijn professionele oordeel is niet mogelijk. Wel kan ik, indien je dat wenst een aanvullende verklaring met je eigen visie in het dossier opnemen. Waren de genoteerde gegevens volgens jou op dat moment niet relevant, maar wil je ze toch bewaren, dan kun je verzoeken deze af te schermen voor medewerkers. Ik reageer binnen één maand op je verzoek.
Recht op vernietiging
Je kunt schriftelijk verzoeken (een deel van) je gegevens uit je behandeldossier te laten vernietigen. Ik reageer dan binnen een maand op je verzoek. Als het onmogelijk blijkt om binnen die termijn aan je verzoek te voldoen, zal ik dat aan je laten weten. In dat geval is twee maanden uitstel mogelijk.
Het voorgaande geldt alleen voor de gegevens uit het behandeldossier. Voor je gegevens in mijn administratie (factuur, dbc-declaratiesysteem) geldt dat ik deze vanwege fiscale wetgeving en controles door zorgverzekeraars langer moet bewaren.
In een aantal gevallen kan ik op grond van de wet weigeren aan je verzoek te voldoen; ik zal je dan uitleggen waarom.